Så får du fler läsare

80% av läsare på webben läser rubriken men bara 20% läser brödtexten. Inte speciellt kul om du lagt ner mycket tid och engagemang på din artikel, notis eller inlägg. Inte heller speciellt kul om en stor del av dina potentiella kunder inte läser ditt erbjudande.

Men varför är det så här? Är texten för dålig? Så kan ju vara fallet, men i grund och botten handlar det om att förstå skillnaden mellan att läsa på en skärm jämfört med att läsa en tryckt publikation. I en tidning finns en layout där foton och text hänger ihop. Ögat sveper över hela sidan och hjärnan registrerar helheten. På så vis kan du bestämma om du vill läsa artikeln eller inte. På nätet ser du oftast bara en rubrik utan någon bild.

Så hur skriver man bättre rubriker som lockar till läsning? Finns det några goda råd? Tips och tricks? Absolut. Här kommer mina (och många andra experters) tips för att göra bättre rubriker som förhoppningsvis får dina läsare att läsa hela ditt inlägg.

  1. Rubriken ska vara konkret, lagom lång och uppmana till handling/fokusera på läsarens behov.
  2. Webb-rubriken måste kunna klara sig själv. Berätta vad din text kommer handla om!
  3. Ögat ser de första orden… precis som Google…
  4. Aktiva verb livar upp!
  5. Frågor och citat funkar!
  6. Fokus på läsaren! Prata till den du skriver.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Bubblecast plugin is not configured properly. Please, contact administrator.
Add video comment